Het weekend van 18 en 19 juni 2005.

Zaterdag 18 juni 2005 was het dan eindelijk het eerste echte warme weekend van dit jaar. Naar friesland en toeren dus, daar hebben we het schip tenslotte voor gekocht.
's Ochtends alle spullen voor het weekend in de auto geladen en vervolgens richting friesland gereden, waar we om een uur of elf aankwamen.
Het eerste wat we daar gedaan hebben is het achterste deel van de kap laten zakken. De eerste gelegenheid om met een open kuip te gaan varen. Veel mooier dan het weer nu was zal je niet gauw krijgen in Nederland tenslotte. Het naar beneden klappen van de kap was zo gebeurt, het was alleen even zoeken naar de goede hoes om over het opgerolde doek te trekken. We hebben er maar twee, maar hadden toch eerst de verkeerde. Dan weten we dat ook weer, die is voor het voorste deel van de kap. We gaan er niet van uit dat we dat deel snel neer zullen klappen. Het is wel lekker om een dakje boven de bestuurdersstoel te houden met het oog op de schaduw die je daar dan houdt.

Nog in de box, het achterste deel van de kap naar beneden..Nog in de box, het achterste deel van de kap naar beneden.

Om kwart over twaalf zijn we de box uitgevaren om vervolgens eerst de tank vol te gaan gooien in onze eigen jachthaven. Tanken was nog niet echt nodig, maar we wilden ondertussen het verbruik van de motor ook wel eens weten.
Dat viel in ieder geval erg mee. In ruim 13 uur varen hadden we bijna 15 liter diesel verbruikt. Dat kwam, om precies te zijn, neer op 1,1 liter diesel per uur. Met de 120 liter die we mee kunnen nemen komen we dus een heel eind.
Na getankt te hebben zijn we even aan de overkant gaan liggen zodat Christa nog even iets te lezen kon kopen in het dorp. Vervolgens zijn we rond 13.00 uur vertrokken om via Osingahuizen en IJlst naar Sneek te varen.

Aan de kade tegenover de jachthaven in Heeg..Aan de kade tegenover de jachthaven in Heeg.

Via de 'Heeger var', onder de vaste brug naar het eiland door (hoogte 2.40 meter) zijn we naar de 'Wijde Wijmerts' gevaren die via Osingahuizen naar IJlst loopt. In Osingahuizen kregen we direct brugbediening en tijdens het doorvaren van de brug kon Christa daar de verschuldigde 1,20 euro in het klompje gooien.
Vervolgens door IJlst heen waar we in een kolonne schepen doorheen gingen. Allemaal door de brug en allemaal wederom 1,20 euro afgerekend.

In kolonne op weg naar de brug in IJlst..Net door de brug.

Hierna zijn we IJlst weer uitgevaren en via de 'Geeuw' naar Sneek gegaan. Op de brug in de rondweg van Sneek hoefden we niet te wachten, want het vaste gedeelte is 3 meter hoog. Daar kunnen we dus gewoon doorheen.
Na deze brug kregen we rond 14.15 uur de Waterpoort van Sneek in het zicht. Van Heeg naar Sneek is dus ongeveer vijf kwartier varen. Dat wilden we graag weten voor als we een keer een dagtochtje met gasten gaan maken.

De rondweg (A7) van Sneek..De Waterpoort van Sneek.

We wilden eigenlijk bij de Waterpoort een tijdje blijven liggen, maar ook hier kregen we meteen brugbediening en besloten dus om eerst Sneek maar door te varen. Bij de eerste brug betaal je 2 euro als je Sneek in vaart. Er weer uit varen kost dan niets meer. In dit geval betekende het voor ons drie bruggen door om bij de 'Houkesloot' Sneek weer uit te varen. Rond 14.45 uur waren we Sneek door en konden we afmeren.

De eerste brug met daar achter de Waterpoort..Afgemeerd aan de andere kant van Sneek.

We vonden een mooi plaatsje recht voor een watersportzaak waar we even wat elastieken hebben gekocht om de neergeklapte tent iets op te kunnen tillen. Daarmee konden we de rol vastzetten aan de railing om de kuip, want de tent lag precies op de kikkers en dat was lastig bij het af- en ontmeren.
We zijn hier een tijdje blijven zitten op ons drijvende terras aan het water en hebben even een ijsje gekocht bij de snackbar aan de overkant om wat van de warmte te verdrijven.
Om een uur of vier zijn we weer vertrokken om via de 'Houkesloot' richting het Sneekermeer te varen.

De Houkesloot richting Sneekermeer..De Houkesloot richting Sneekermeer.

Aangekomen bij het Sneekermeer rond 16.40 uur hebben we een rondje om het Starteiland gevaren. Niet omdat dat ergens goed voor was, maar gewoon omdat we dat even leuk vonden en zo konden we meteen een waypoint aanmaken in de gps.

De ene kant van het starteiland in het Sneekermeer..De andere (meer)kant van het starteiland in het Sneekermeer.

Hierna zijn we via het 'Prinses Margrietkanaal' richting Heeg gevaren om daar via de 'Jeltesloot' en het Heegermeer aan te komen. In het kanaal zijn we nog een brug tegen gekomen van ruim 7 meter hoog en in de 'Jeltesloot' zit ook nog een brug, maar daarvan is het vaste gedeelte iets minder dan 3 meter hoog. Bij beide bruggen hadden we dus geen bediening meer nodig. We kwamen aan bij de Jeltesloot rond 17.30 uur om vervolgens rond 18.00 uur aan te komen bij Heeg. Een kwartiertje later lagen we weer in onze box.

De Jelteslootbrug achter ons..Het Heegermeer voor ons.

Heeg vanaf het Heegermeer..Op de 'Graft' langs Heeg.

Zondag de 19e hebben we eerst lekker uitgeslapen en zijn we op ons gemak gaan ontbijten aan boord. Het was 's ochtends al erg warm en we besloten de tent dit keer te laten staan en alleen de zijkanten en de achterkant op te rollen om zo iets meer schaduw in de boot te houden.
Om 11.15 uur zijn we uit de haven vertrokken om naar Langweer te varen. Ook hiervan wilden we graag weten hoe lang we er over zouden doen met het oog op eventuele dagtochtjes. Van dit stuk hebben we minder foto's, omdat het eerste stuk hetzelfde is als we de dag ervoor al gedaan hadden. Heeg uit, onder de vaste brug door en vervolgens via de 'Jeltesloot' richting 'Prinses Margrietkanaal'.

De Langweerder Wielen..Zeilwedstrijd.

Om 12.10 uur gingen we onder de brug door in de 'Janesloot' richting 'Langweerder Wielen'. Ook deze brug heeft een vast gedeelte van 3 meter hoog dus we hadden weer geen brugbediening nodig. Op de 'Langweerder Wielen' was een zeilwedstrijd aan de gang dus tijdens onze oversteek richting Langweer zaten we op de eerste rang om even te kijken naar de wedstrijd.
Om 12.30 uur vonden we een leuk plekje in de passantenhaven van Langweer waar we 2 euro voor af moesten rekenen om te mogen blijven liggen tot uiterlijk half vier. Vanaf die tijd moet je plaats maken voor passanten voor de nacht of doorgeven dat je zelf wil blijven liggen natuurlijk.

Ons plaatsje in de passantenhaven van Langweer..Ons plaatsje in de passantenhaven van Langweer.

Al met al hebben we weer zo'n vijf kwartier gevaren om in Langweer te komen dus ook Langweer is een prima doel voor een dagtochtje met gasten.
Rondom Langweer werd volop gezwommen en gezond in verband met het warme weer. Dit gebeurde vanaf het speelstrandje naast de jachthaven en vanaf de graskant aan het grote meer, ook naast de jachthaven. Zelf zijn we even bij het meer gaan zitten in de schaduw en we hebben even wat gegeten en gedronken in Langweer zelf.

Langweer..Langweer.

Om 15.30 hebben we het voor gezien gehouden in Langweer om terug te varen naar Heeg. Tegen vijf uur lagen we weer goed en wel in onze eigen box. In de jachthaven stond geen zuchtje wind dus het was daar onbehaaglijk heet. Dus zijn we eerst maar even een ijsje gaan eten in het 'Dokje', het eetcafe op de jachthaven. Onder het genot van het ijsje en de airconditioning aldaar koelden we weer een beetje af. Vervolgens zijn we nog wat gaan eten aan boord en zijn we de spullen in gaan pakken.
Daarna in de auto terug naar Den Helder om daarmee een erg geslaagd weekend af te sluiten.