Vakantie van 26 juli t/m 13 augustus 2005.

De eerste week.

We konden de eerste week pas op dinsdag van huis, omdat we maandag nog de nodige verplichtingen thuis hadden. Begin van de middag zijn we richting Heeg gereden om daar op ons gemak de spullen uit te pakken en aan boord op te ruimen.
We hadden deze week maar drie dagen dus toeren werd wat ons betreft niets deze week. Niet dat dat ons iets uit maakte trouwens, want in onze eigen jachthaven is het ook heel prettig vertoeven. En het was vakantie dus besloten we niets te doen waar we geen zin in hadden. Woensdag was het erg slecht weer, we zijn op ons gemak naar Sneek gereden om daar even te shoppen. 's Avonds zijn we terug gereden naar Sneek en hebben we een filmpje gepakt bij de plaatselijke bioscoop.
Donderdag stond in het teken van klusjes doen op de boot. Sinds we de boot hebben kwamen we eigenlijk nergens meer aan toe, omdat we steeds meteen gingen varen als we in Friesland waren. Nu een paar haakjes opgehangen in het toilet, zodat we onze jassen tenminste ergens op kunnen hangen. En de bekabeling getracht terug te vinden om een paar speakers op de radio aan te kunnen sluiten in de kuip onder de tent. Nu moest de radio steeds erg hard staan om deze onder de tent nog te kunnen horen en dat is tenslotte onze leefruimte aan boord.
Na het halve schip uit elkaar geschroefd te hebben is het uiteindelijk wel gelukt om ook het tweede stekkertje terug te vinden.
Vervolgens zijn we de donderdag al weer terug gereden naar huis, aangezien Linda vrijdag zou vertrekken voor een weekje België. Daar heeft ze ons helemaal niet bij nodig, maar het voelt toch prettig om haar even uit te kunnen zwaaien.

De tweede week.

Zondagmiddag van huis vertrokken om ergens een hapje te gaan eten en vervolgens zijn we richting Heeg gereden om op de boot te kunnen slapen. Op deze manier konden we maandag tenminste op tijd vertrekken, want we wilden in één dag naar Eernewoude en hadden geen idee hoe lang we er over zouden doen.
Maandagochtend zijn we dus om 10 uur al vertrokken. Het was geen best weer, zwaar bewolkt een een stevige wind. We zijn via de ons bekende route vertrokken richting Prinses Margrietkanaal, waar we even na half elf aan kwamen. Vervolgens het kanaal opgevaren richting Sneekermeer. We moesten ook onmiddelijk de linkerkant van de tent sluiten, aangezien het best fris werd met de wind op de zijkant. Het eerste zonnetje kregen we vervolgens te zien om kwart over elf, precies toen we ter hoogte van de Houkesloot zaten.

De Jelteslootbrug..Brug over het Prinses Margrietkanaal.

Grou..Het Theehuis in Grou vanaf het meer gezien.

Al met al ging het nog best wel vlot en tegen half één kregen we al zicht op Grou en het welbekende Theehuis daar.
Vervolgens zijn we via de 'Prinsenhof' doorgevaren naar Eernewoude. We hadden ons veel voorgesteld van de 'Prinsenhof', omdat het een erg mooi gebied is om doorheen te varen. Het was inderdaad best mooi, maar vergeleken met de 'Weerribben' die we eerder dit jaar al doorgevaren waren, viel het eigenlijk een beetje tegen. De 'Weerribben' en 'Kalenberg' waar je dan doorheen vaart is toch wel een mooier gebied.

De Prinsenhof..De Prinsenhof.

Al met al in ieder geval een heel erg mooi dagje. We zijn ook veel verder gekomen die dag dan we dachten, want tegen half twee konden we al een plaatsje zoeken in Eernewoude.
Dat was nog even zoeken voordat we de passantenhaven hadden gevonden, die bleek toch wel een aardig stukje voorbij het begin van Eernewoude te zitten. Uiteindelijk hebben we de haven wel gevonden en toen was het nog even zoeken naar een geschikte plaats. Er was nog keuze genoeg, maar de boxen waren best kort en langere waren er niet te vinden. Dus we hebben de boot maar afgemeerd in een te korte box, dat deed de rest tenslotte ook. Het probleem was daardoor een beetje dat alle boten uitstaken en er dus maar weinig ruimte overbleef om te manouvreren. Op het laatst de boot maar de box ingetrokken met de pikhaak. Dit keer moesten we twee springen leggen om te voorkomen dat de boot met de achterkant tegen de steiger liep, omdat de voorste palen van de box gewoon niet ver genoeg weg lagen.
Toen we eenmaal lagen bleek het een prima plekje met een aansluiting voor walstroom binnen ons bereik. Voor 50 cent hadden we de hele nacht electriciteit aan boord. Het enige probleem waren de toiletten, die bleken toch al gauw zo'n 500 meter verderop te zitten. Het toilet aan boord dus maar wat vaker gebruikt.

Eernewoude..Ons plaatsje voor de nacht.

De volgende dag, dinsdag, niet te vroeg vertrokken. Maandag hadden we geleerd dat Grou maar een uurtje van ons verwijdert was en dat was ons doel deze dag, aangezien we woensdag bezoek zouden krijgen van Joke en Nick, Paul's ouders.
Om kwart voor twaalf gingen we uiteindelijk onze box uit, na een erg gezellig ochtend doorgebracht te hebben met de bemanning van de schepen om ons heen. De contacten in de haven van Eernewouden waren erg hartelijk.
Het was niet al te koud deze ochtend, maar toch nog altijd half bewolkt. Het leek 's ochtends goed te beginnen, maar al gauw kwam de bewolking weer opzetten. We zijn wederom door de 'Prinsenhof' gevaren, waar we net voordat het Skutsjesielen begon over de wedstrijdbaan voeren. We hadden geen half uur later moeten vertrekken.

De Prinsenhof..De Prinsenhof.

Een uurtje later, ongeveer kwart voor één kwamen we in Grou aan. Het was nog altijd half bewolkt weer. We vonden, na even zoeken, een mooi plaatsje in de jachthaven met zicht op het Prinses Margrietkanaal en het meer. Deze box was een stukje groter dan in Eernewoude, dus het afmeren ging makkelijker en we hadden weer een aansluiting voor walstroom binnen bereik.
Om een uur of drie zijn we even het dorp ingewandeld en hebben we wat noodzakelijke boodschappen gedaan. Het weer begon een beetje bij te trekken en we liepen zowaar regelmatig in het zonnetje.
De volgende dag zouden Joke en Nick op bezoek komen dus we zijn ook nog even langs het havenkantoor gelopen om te kijken of we onze box konden reserveren voor de volgende dag. We wilden tenslotte wel even gaan varen met ons bezoek. Helaas kon dit niet, donderdag werd de koningin verwacht in Grou en daarom werden erg veel schepen verwacht zodat ons aangeraden werd om dan maar niet te gaan varen. We besloten om dat de volgende dag maar te bekijken.

Ons plaatsje in Grou..De winkels in Grou.

Woensdagochtend vroeg begon met een stralend zonnetje en we hebben snel de tent helemaal open gegooid. Helaas begon het al snel te regenen dus we zagen ons dagje varen met bezoek al letterlijk in het water vallen.
Om een uur of elf kwamen Joke en Nick aan en toen was het net weer droog. We hebben eerst een kopje koffie gedronken aan boord en besloten toen toch maar even een uurtje te gaan varen. Op dat moment waren er twaalf boxen leeg in de haven dus het leek ons geen probleem voor als we een uurtje later weer terug kwamen.
We zijn in een lekker zonnetje even door de Prinsenhof gevaren voordat we weer terug gingen naar Grou.

Paul's ouders mee aan boord..Paul's ouders mee aan boord.

Tegen half één waren we terug in de haven waar we een uurtje eerder uit vertrokken waren. Helaas kreeg de havenmeester gelijk. Er was nergens meer een plekje te bekennen, zelfs niet voor ons relatief kleine scheepje. De dag daarvoor hadden we even verderop in Grou nog een kleine jachthaven gezien dus daar zijn we uiteindelijk ook maar even gaan kijken. Aangekomen bij deze haven, de Hellingshaven, werden we meteen gewenkt door een andere schipper, dat er achter een groot motorjacht wat daar lag, nog een plaatsje was. Dus we zijn de haven ingevaren om dat jacht heen en vonden nog een schitterende plek met wederom walstroom op een paar meter afstand.
We hebben de boot daar netjes afgemeerd en vervolgens zijn we met Joke en Nick gaan lunchen in Grou, Joke trakteerde. Daarna nog even een stukje langs de kade gewandeld met z'n vieren om de vele rond- en platbodems te bekijken die hier lagen i.v.m. het 50 jarig jubileum van de SSRP, de Stichting Stamboek voor Rond- en Platbodemjachten. Voor dit jubileum zou de koningin de volgende dag Grou komen bezoeken.
Toen nog een kopje thee gedronken op de boot en daarna is het bezoek weer richting Apeldoorn vertrokken. Tijdens het kopje thee was de zon weer verdwenen en ze vertrokken in de stromende regen.

Ons plaatsje in de Hellingshaven.

Donderdagochtend besloten we om maar in Grou te blijven liggen. We moesten tenslotte niets en het was toch wel leuk om de vele mooie schepen nog een keer te bekijken. Zeker omdat er aan admiraalzeilen werd gedaan die middag op het Pikmeer bij Grou. We konden dus vanuit onze haven alle schepen zien vertrekken en weer terug zien komen.
Het weer viel mee, het was niet al te warm, maar het was in ieder geval droog en het zonnetje liet zich regelmatig zien.
Om een uur of half vier zijn we naar de andere kant van het dorp gelopen, aangezien de koningin daar op de Groene Draeck zou stappen om een vlootschouw af te nemen bij het admiraalzeilen.
We stonden op een mooi plaatsje dicht bij de Groene Draeck waar de koningin uiteindelijk tegen half vijf pas aan kwam. Dit was voor Christa de eerste keer dat ze de koningin life kon zien en dat maakte meer indruk dan ze van te voren verwacht had.
We hebben de koningin trouwens wel goed, maar niet lang gezien. Vrijwel meteen na aankomst stapte ze achter het roer van haar schip, kreeg een jas en een zonnebril aangerijkt en voer meteen weg. Al met al wel erg leuk om meegemaakt te hebben.

Een aantal van de vele platbodems op weg naar het meer..De Groene Draeck met Hare Majesteit aan het roer.

Vrijdagmorgen even na half tien hielden we het voor gezien in Grou. Het was koel bewolkt weer en we wilden terug naar Heeg om daar vandaan met de auto terug te gaan naar huis. Linda zou vandaag terug komen van haar weekje België en ze had al gebeld dat ze zich eigenlijk niet zo lekker voelde.
We hadden nog wel alle tijd om terug te varen en het was in ieder geval nog droog dus besloten we terug te varen door de 'Kromme Knillis', Akkrum en Terherne en daar de oude route weer op te pakken over het Sneekermeer.
Om kwart over tien maakten we de draai van het Prinses Margrietkanaal de Kromme Knillis op. Een klein half uurtje later zaten we al in Akkrum waar we even moesten wachten op brugbediening.

De Kromme Knillis, vlak voor Akkrum..De brug bij Akkrum.

De camping bij Akkrum..En tegenover de camping, de jachthaven.

Ook op de brug bij Terherne moesten we een tijdje wachten, maar daarna konden we onze route weer vervolgen. Tegen de tijd dat we op het Sneekermeer zaten verslechterde het weer behoorlijk en kwam er flink wat wind op zetten. Ons schip hield zich echter uitstekend en we konden met dezelfde snelheid tegen de golven in blijven lopen. Alhoewel het schip af en toe wel behoorlijk begon te stampen. Bovendien deden de ruitenwissers aardig hun best om het overkomende buiswater weer weg te vegen anders konden we gewoon niets meer zien.
De Houkesloot bereikten we weer om kwart voor twaalf dus het einde van deze week kwam langzaam in zicht. Op het laatste stuk van het Prinses Margrietkanaal kwam het water met bakken uit de lucht. Veel schepen deden zelfs hun navigatieverlichting aan, omdat het zicht zo slecht geworden was. Ons schip begon spontaan water te lekken aan de bakboordzijde onder de ramen van de kuip door. Dat heeft ons de laatste week nog wat uurtjes gekost om de lekkage op te sporen en dicht te kitten, maar dat is wel gelukt.
Even voor half twee kwamen we aan in onze eigen jachthaven, waar we de boot afgemeerd hebben in onze eigen box. Vervolgens de spullen gepakt en richting huis gereden en een succesvol toerweekje afgesloten.

De derde week.

Linda bleek toch zieker uit België terug gekomen te zijn dan we allemaal dachten en heeft zich een weekend lang best beroerd gevoeld. Een huisartsenbezoekje en een paar dagen koorts later, konden we uiteindelijk dinsdag pas terug naar Heeg. Deze week zouden Linda en Steffie, een vriendin van Linda, mee gaan. Zij zouden slapen in een tentje op onze eigen jachthaven dus we konden hooguit nog dagtochtjes gaan maken, zodat we iedere avond in de eigen jachthaven terug waren.
Dinsdag dus aan het eind van de ochtend naar Heeg gereden met de twee meiden. Aangekomen in Heeg eerst de boot bekeken, vervolgens even het dorp in om wat noodzakelijke inkopen te doen. Vervolgens hebben we de tent opgezet en de luchtbedden opgepompt om er achter te komen dat één van de luchtbedden lek was. Plakspullen hebben we aan boord dus het luchtbed was vlot gerepareerd, maar voor de zekerheid wilden we toch maar een nieuwe kopen om er eentje achter de hand te hebben.
We zijn met de auto naar Sneek gegaan om daar een luchtbed te zoeken en hebben daar meteen even wat gegeten.

De meiden aan boord.

Woensdag beide meiden in de boot geladen om even na tien uur richting Sneek te varen. Aangekomen in Sneek vonden we een schitterend plekje voor de boot, vlak onder de Waterpoort. Op die manier lagen we dicht in het centrum en konden de dames uitgebreid shoppen. Paul heeft er voor gekozen om die tijd maar door te brengen aan boord. Op die manier heb je tenslotte een prachtlokatie voor je eigen drijvende terras.
Om een uur of drie waren de dames uitgewinkeld en had Paul zijn kopje koffie op z'n eigen terras op en zijn we weer terug gevaren naar Heeg.

Bij de Waterpoort in Sneek..Bij de Waterpoort in Sneek.

In Heeg hebben we de auto gepakt om vervolgens weer naar Sneek te rijden om een hapje te eten. We hadden ook kunnen blijven liggen met de boot tot na het eten, maar dan zouden we erg dicht bij de spertijd van de bruggen komen. Dus om alle risico's te vermijden, hebben we het maar op deze manier gedaan.
Donderdag zouden we weer een dagje weg gaan, maar 's ochtends meldde Steffie dat ze erge last had van heimwee en liever naar huis ging. We hebben de tent dus maar afgebroken, Linda wilde alleen ook niet blijven, en zijn vervolgens met de auto naar Grou gereden. Linda wilde graag Grou nog even zien dus dat hebben we maar ingelast. Vanuit Grou naar Hoorn gereden om Steffie af te zetten en toen naar huis om Linda af te zetten en een hapje te eten.
's Avonds zijn wij weer terug gegaan naar Heeg, maar toen was de donderdag natuurlijk al om.
Vrijdag was de weersverwachting erg slecht dus hebben we er voor gekozen om er maar weer een uitje met de auto van te maken. We wilden eigenlijk met de boot naar Lemmer, maar aangezien er onweer voorspeld werd, zijn we dat maar met de auto gaan doen. Uiteindelijk viel het weer heel erg mee dus het had makkelijk gekund met de boot. Wel viel het op dat het centrum van Lemmer erg druk is met schepen en de jachthaven ligt vrij ver uit het stadje. Dus of we ooit met de boot die kant op gaan voor een dagje weten we nog niet.

De sluis bij Lemmer..Het centrum van Lemmer.

In Lemmer zijn we even bij de sluis gaan kijken, dat blijft altijd leuk, en vervolgens hebben we een stukje door het stadje geslenterd. Een kopje koffie gedronken met een appelgebakje op een terras aan het water en aan het eind van de middag weer terug naar Heeg.
Zaterdag was de laatste dag van onze vakantie al weer aangebroken en eindelijk scheen het zonnetje, dat zal je altijd zien. We hebben de boot opgeruimd en alle spullen ingepakt. De zomerspullen lagen nog net zo op de stapel als aan het begin van de vakantie dus die konden zo weer mee naar huis.
We hebben nog even een kopje koffie gedronken op het terras in de jachthaven en vervolgens richting huis.

Al met al hebben we minder getoerd dan we dachten, maar we hebben wel een erg geslaagde vakantie gehad met het schip. Dankzij de tent konden we overal toch comfortabel zitten en bleven we droog. Mooi weer had het geheel natuurlijk een stuk vriendelijker gemaakt en dan hadden we waarschijnlijk ook wel meer gevaren, maar het was zeker een geslaagde vakantie met ons nieuwe schip.

De vierde week.

Deze week, onze eerste werkweek al weer, zijn Linda en Mark nog een klein weekje naar de boot geweest. Hieronder dus hun 2005verslag.

Maandag rond 13:00 zijn we vertrokken naar Friesland.
Daar aangekomen hebben we het bed opgemaakt en zijn we wat boodschapjes gaan doen. Nadat we de boodschapjes opgeruimd hadden hebben we even gelezen (wat we overigens veel hebben gedaan).
Rond een uurtje of 17:30 zijn we richting Sneek gegaan. Daar zijn we lekker uitgebreid uit eten geweest en na het eten weer terug naar Heeg. In Heeg aangekomen nog even wat gelezen en toen ons bedje opgezocht.
Dinsdag hebben we ontbeten, nog even gelezen en toen zijn we weer richting Sneek gegaan.
Daar hebben we lekker lang geshopt en een patatje gegeven bij La Bamba. Toen werd het wel weer tijd om terug naar de boot te gaan. Daar hebben we broodjes gegeten, een filmpje gekeken en zijn toen weer gaan slapen.
Woensdag was het heerlijk weer!
Eerst lekker ontbeten, toen nog wat extra boodschapjes gedaan en daarna snel de kap van de tent naar beneden. Lekker in het zonnetje zitten.
We vonden het tijd om lekker een stukje te gaan varen. Dat hebben we ongeveer anderhalf/twee uur gedaan en daarna nog maar eventjes wat gelezen en in de zon gelegen.
Broodjes kroket gegeten en Mark ging weer even lezen terwijl ik een DVD-tje ging kijken. Later nog een ijsje gegeten en nog eventjes spelletjes gespeelt.
We wilden eigenlijk nog even uit gaan, maar waren zo moe van de zon en het varen en alles dat we maar gewoon zijn gaan slapen.

Linda in het zonnetje op het Heegermeer..Mark in het zonnetje op het Heegermeer.

Donderdag was het weer heerlijk weer toen we wakker werden. Mark had nog wat bladzijdes te gaan voordat z'n boek uit was, dus na het ontbijt ben ik nog eventjes Sneek in gegaan, nog even snel een vestje gekocht.
En na de lunch en toen Mark z'n boek uit had zijn we maar weer een beetje de boot gaan opruimen. En weer naar huis...

Het was maar een paar dagen, maar ik vond het heerlijk en heb het ontzettend naar m'n zin gehad.

Zondag 21 augustus.

Deze dag zijn we zelf nog even naar de boot gegaan om te controleren of alles achter gelaten was zoals het hoorde. Bovendien wilden we de boot omdraaien in de box. Als we aan boord verblijven dan is het het makkelijkste om de boot achteruit in de box te leggen. Dan kom je gewoon makkelijker aan en van boord. Het nadeel is dan wel dat de tent precies naar het noorden ligt en dus nooit lekker droogt in het zonnetje. Vandaar dat we de boot met de boeg naar binnen wilden leggen na de vakantie.

Zicht op de haven tijdens het naar buiten varen..Het Heegermeer bij windstil, stralend weer.

De vakantie was eigenlijk al voorbij en dus was het stralend weer deze dag. We hebben de boot volgens plan omgedraaid, maar wel via het Heegermeer :-). Het was zo lekker die dag dat we het niet konden laten om nog maar even een klein stukje te varen als een soort van afsluiting van de vakantie.
Na een uurtje varen hebben we toch de boot maar weer in de box gelegd en alles weer afgesloten. De vakantie zat er nu toch echt op.