Zondag 4 september 2005.

Een dagje varen met Bart en Christine.

Bart en Christine, goede vrienden van ons uit Alkmaar, hadden nog steeds de boot niet gezien. Voor deze zondag werd uitstekend weer verwacht dus een prima gelegenheid om ze mee te nemen voor een dagje varen.
's Ochtends zijn we ze eerst op gaan halen in Alkmaar, want we vonden het niet zo zinnig om apart naar Friesland te rijden. Bovendien is het op deze manier veel gezelliger natuurlijk.
Rond half twaalf kwamen we, met inderdaad schitterend weer, aan in Heeg. Daar hebben we eerst een kopje koffie gedronken bij 't Dokje op de jachthaven. Vervolgens zijn we allemaal aan boord gegaan. 'Beessie', de hond van Bart en Christine, was in eerste instantie niet echt enthousiast om aan boord te gaan. De steiger ging nog wel, maar aan boord was natuurlijk iets anders dus ze ging er vandoor. Christine had haar echter snel te pakken en toen ze eenmaal aan boord was, was ze vrij snel gewend.
Daarna hebben we eerst het achterste deel van de tent geklapt, want het was behoorlijk warm in de boot met het zonnetje op de tent. Uiteindelijk voeren we rond half één de haven uit met als doel Sloten. We hebben de vertrouwde route gevaren, over het Heegermeer en door Woudsend.

Christine en Christa in het zonnetje, achterin de boot..Bart en Paul, voorin de boot.

Bart, dit keer met zijn gezicht naar de camera..Nogmaals Christine en Christa, maar nu samen met Beessie.

Iets meer dan een uur later vonden we een mooi plaatsje in Sloten, dicht bij het centrum. We zijn even door het stadje gelopen. Bij de schandpaal, die daar staat, kwam nog eventjes de discussie of Bart daar eigenlijk in zou moeten, maar we zijn toch maar gewoon doorgelopen :-). Op de terugweg door het centrum zijn we maar even gaan genieten van het weer bij het plaatselijke terras. We hebben lekker een drankje gedronken, voordat we terug gingen naar ons schip.

Ons plaatsje in Sloten..Terrasje in Sloten.

Eenmaal terug aan boord hebben we daar de zoutjes te voorschijn getrokken en zijn nog een klein uurtje blijven liggen onder het genot van een drankje en een hapje op ons eigen drijvende terras.
Rond een uur of half vier zijn we weer uit Sloten vertrokken om via vrijwel dezelfde route terug te varen naar Heeg. In Woudsend was het dit keer erg druk dus, ondanks het feit dat wij onder de brug door kunnen, moesten we toch aansluiten achter de rij met wachtende schepen voor de brug.

Drukte in Woudsend..Wel groen licht bij de brug, maar deze ging later pas open.

Tegen een uur of vijf waren we weer terug in onze eigen box. Daar hebben we vervolgens eerst nog een drankje genuttigd met z'n vieren en tegelijkertijd de rommel op de boot opgeruimd. Daarna hebben we de tent en de boot weer afgesloten.
We zijn een hapje gaan eten bij de 'Boeier' in Heeg. In dit restaurantje komen we eigenlijk ieder jaar wel, maar we waren er dit jaar nog niet geweest. We hebben, er ook dit keer, weer erg lekker en gezellig zitten eten.
Na het eten zijn we terug gewandeld naar de jachthaven om met de auto weer richting Alkmaar te gaan.
Als afsluiting van een zeer geslaagde dag hebben we bij Bart en Christine nog eventjes een kopje koffie gedronken en daarna weer richting huis.

Zondag 16 oktober 2005.

Het mooie weer leek dit jaar nooit meer op te houden. Deze zondag was het al weer stralend weer, ook al was de herfst duidelijk begonnen.
Niets te doen verder deze dag dus zijn we maar weer eventjes naar Heeg gereden. Om een uur of twaalf kwamen we aan in de jachthaven, waar het stralend weer bleek te zijn. Wel een harde wind, maar die stond niet in de kuip dus met de tent open was het erg lekker vertoeven in het schip en in het zonnetje.
Na een kopje koffie genuttigd te hebben in het zonnetje besloten we toch nog maar een stukje te gaan varen. Een echt doel hadden we niet dus we zijn maar gewoon weg gevaren.

Herfstkleuren in Heeg..Zicht op de brug bij Woudsend.

Eenmaal op het meer bleek er toch wel erg veel wind te staan. Voor ons een reden om niet het meer op te varen. We hebben uiteindelijk gekozen voor een rondje Woudsend. Dit stuk hebben we eerder in het seizoen al gevaren met Erik en zijn moeder en het is net een leuk rondje om te varen. Het was een stuk rustiger op het water dan in het hoogseizoen dus we hebben het rustig aan gedaan.
Tegen een uur of twee lagen we al weer in onze eigen box en zijn in het zonnetje onze meegenomen boterhammetjes op gaan eten. Daarna nog wat spullen verzameld die we in de winter niet op het schip willen laten liggen en weer richting huis.
Al met al een erg kort stukje varen, maar niet minder lekker.

Vrijdag 21 oktober 2005.

Het vaarseizoen zat er nu echt op. Lincious moest het water uit voor de winterstalling. We zijn in alle vroegte uit Den Helder vertrokken om het schip voor te bereiden op de winter.
Aangekomen in Heeg bleek het nog altijd lekker weer. We hebben de motor gestart en zijn onze box uitgevaren om de motor warm te laten draaien. We hadden om een uur of elf afgesproken met Arend Nautic uit Almen, die zouden het schip winterklaar maken. Rond half tien vertrokken we voor een klein laatste stukje varen dit jaar.
Een uurtje later lagen we met het schip bij de dieselpomp. Daar hebben we de tank vol gegooid en zijn daar blijven liggen voor het onderhoud, aangezien dat vrij dicht bij de kraan is, waar het schip later het water uit getakeld moest worden.

De laatste keer in 2005 op de Jeltesloot..Bij de pomp in de haven.

Het varen zat er op voor dit jaar en het begon ook spontaan te regenen.
Terwijl we lagen te wachten, kwamen Nicole en Erik met de kids spontaan op bezoek. Die kwamen toevallig langs Heeg rijden en zagen ons liggen bij de pomp. Eindelijk hebben zij ook het schip even kunnen bekijken.
Tegen twaalf uur was Arend Nautic ter plaatse en kreeg het schip nieuwe olie, een nieuw oliefilter en werd het complete koelsysteem en het toiletsysteem voorzien van antivries. Ook werd de kachel gedemonteerd, omdat die het het hele seizoen niet gedaan heeft. Die wordt nagekeken in de werkplaats deze winter. Ook de beide stoelen zijn gedemonteerd om mee te gaan naar Almen. De bekleding was nieuw, maar de stiksels laten hier en daar al los, dus die gaan terug naar de bekleder.

Lincious op het droge..Lincious op het droge.

Nadat dit allemaal gebeurt was, heeft Marko (de havenmeester) ons naar de kraan gesleept met zijn bootje. De motor mocht niet meer lopen, omdat we dan alle antivries er weer uit zouden pompen. Bovendien is de impeller gedemonteerd, dat is beter voor de rubber schoepen. In het voorjaar moet die weer gemonteerd worden voordat we gaan varen.
Vervolgens is het schip het water uit getakeld en schoongespoten. Arend heeft nog even kontakt opgenomen met Trees om te vragen of de zeilmakerij deze dag nog kwam kijken naar onze tent, maar die bleken geen tijd te hebben dus dat zou later nog plaats moeten vinden.

Zaterdag 5 november 2005.

De zeilmakerij was inmiddels (de donderdag hiervoor) ter plaatse geweest, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe de tent precies op maat gemaakt moet worden of dat er misschien wel een hele nieuwe tent op moet komen. Onze tent schijnt (volgens de zeilmakerij) absoluut niet goed op het schip te staan en is ook niet zomaar even pas te maken. De tent zit er dus nog gewoon op en wij wachten maar even af.
Lincious stond inmiddels in ieder geval lekker binnen en droog in de loods.

Lincious in de loods..Lincious in de loods.

Het vaarseizoen van 2005 zat er nu echt op. Op naar 2006, dan willen we Friesland uit met het schip en Noord-Holland eens gaan verkennen vanaf het water.

Update van de tent; 28 november is Arend van Arend Nautic naar het schip gekomen met een bekende kappenmaker. Deze verwachtte de tent wel netjes op het schip te kunnen krijgen door deze te vermaken. Het voorste deel van de tent is dus gedemonteerd en meegenomen naar Almen. We hebben een zeiltje over de kuip getrokken om alles netjes afgedekt te houden. Afwachten tot de tent klaar is dus.