Zondag 2 april 2006.

De tent van Lincious is inmiddels weer op het schip geplaatst en die staat nu een stuk strakker dan vorig jaar. Ook de losse stiksels van de stoelen zijn keurig hersteld en ook die staan weer op het schip. Lof voor de kappenmaker en de bekleder, het ziet er allemaal keurig uit. Natuurlijk zitten er nog wel wat plooien in de tent, maar als je naar andere schepen kijkt zie je dat dat bij ieder schip zo is.
Deze zondag zijn we naar Friesland gereden om Lincious langzaam aan gereed te gaan maken voor het nieuwe seizoen.
We hebben de romp schoongemaakt (waar nodig) en daarna goed in een nieuwe laag bootwas gezet. We zagen er erg tegen op, maar de romp was al dusdanig glad dat we uiteindelijk maar iets meer dan een uur werk hebben gehad.

De tent zoals deze nu op het schip staat..De romp van Linciuos weer netjes glimmed in de was.

Verder hebben we afgelopen winter niet stil gezeten. Het plan was er al om dit jaar maar eens naar Noord-Holland te varen. Terwijl we aan het overleggen waren wanneer we dit dan zouden gaan doen, kwam steeds meer het besef dat het sowieso wel lekker zou zijn om het schip wat dichter bij huis te hebben liggen. Het nut van de ligplaats in Friesland is ook wat minder geworden met dit nieuwe schip. Toen we de Zeester nog hadden konden we zeilen op het Heegermeer of de Fluessen. De ligplaats in Heeg was daar perfect voor aangezien we zo, zonder bruggen, een groot zeilwater op konden. Daarbij kwam nog dat de jachthaven in Heeg van alle luxe is voorzien en omdat een zeiljachtje zelf nou eenmaal beperkte leefruimte heeft was dat wel zo welkom.
Nu we Lincious hebben blijkt dat we in onze eigen jachthaven nog maar nauwelijks overnachten. Als we meerder dagen willen varen dan gaan we juist uit onze eigen jachthaven weg en als we één dagje willen varen dan is Friesland nog best een behoorlijk stukje rijden. Je zit dan gauw drie uur in de auto voor één uurtje varen. Daarom hebben we besloten het schip definitief dichter bij huis te leggen. De ligplaats in Heeg hebben we eind vorig jaar opgezegd en we hebben ons op de wachtlijst laten zetten voor een ligplaats in Ewijcksluis, aan het Amstelmeer. Aangezien daar een wachtlijst was, ook maar meteen een plaatsje in Schagen geregeld voor het geval dat.

Inmiddels hebben we een plaatsje in Ewijcksluis, nog niet de box waar we graag willen liggen, maar dat komt vanzelf wel. Bijkomend voordeel van Ewijcksluis is dat dit een verenigingshaven is en die kost maar een fractie van de ligplaats in Heeg. En dat op 15 minuten rijden van ons huis.

De haven in Ewijcksluis..Onze (voorlopige) box in de haven.



Zaterdag 22 april 2006.

De week hiervoor zijn we naar Friesland gereden om het schip verder gereed te maken voor het nieuwe seizoen. We hebben de impeller (waterpomp) weer gemonteerd, de bilge leeggezogen, de olie gepeild, de accu's weer aan boord geplaatst en een beetje rommel opgeruimd, zodat Lincious klaar was om te water te laten. Deze zaterdag hebben we de laatste spullen meegenomen en zou het schip te water gaan voor het nieuwe seizoen. Toen we aan kwamen in Heeg had de havenmeester ons schip al buiten neergezet. We hebben eerst het zeil van de boot afgehaald wat in de loods over het schip gelegen heeft en vervolgens alle spullen aan boord gezet. Wij waren er klaar voor.

Lincious klaar voor het nieuwe seizoen..Lincious klaar voor het nieuwe seizoen.

Na een korte lunchpauze zijn we eerst een voorlopige ligplaats gaan regelen. Onze eigen box was natuurlijk opgezegd. De havenmeester had een mooi plekje voor ons voor de laatste drie weken in deze haven en die hebben we meteen afgerekend. Op de dag van ons vertrek kunnen we dan zo weg zonder eerst de havenmeester te hoeven zoeken. Vervolgens werd het schip naar de kraan gereden.

Verplaatsen naar de kraan..Verplaatsen naar de kraan.

Daarna was het tijd om Lincious het water in te takelen. Het hele transport over het haventerrein en het takelen richting het water vonden we geen prettig gezicht. In je gedachten zie je het schip al vallen namelijk. Uiteraard verliep alles keurig, maar het kijken naar hoe ons schip getakeld wordt, zal geen hobby van ons worden.
Nadat het schip eenmaal in het water lag was het zaak om te controleren of er nergens water binnen kwam. Dit bleek niet het geval te zijn dus tijd om de motor te starten. De havenmeester liet het schip nog even veilig in de takels hangen terwijl wij konden proberen hoe de motor zou starten na de winter.
We moesten iets langer doorstarten dan anders, maar toen sloeg de motor gewoon aan, alsof deze vorige week nog gedraaid had. In eerste instantie kwam er behoorlijk blauw koelwater uit de uitlaat, de antivries van de winter. Even daarna kwam er normaal koelwater uit, de impeller was dus juist gemonteerd.
Toen de motor eenmaal netjes bleef lopen heeft de havenmeester de banden van de kraan laten zakken, zodat we weg konden varen na het warmdraaien van de motor.

Lincious weer te water..Lincious weer te water.

Lincious weer te water..Lincious weer te water.

Na het warmdraaien van de motor werd het tijd om het eerste uurtje te gaan varen. Het zonnetje was inmiddels gaan schijnen dus zelfs met alle kanten van de tent open was de temperatuur onder de tent erg aangenaam voor ons eerste tochtje van 2006. In eerste instantie zijn we rustig aan een rondje om het eiland gaan varen om te kijken of de motor netjes op temperatuur kwam en of alles goed reageerde. In het centrum van het dorp zijn we gekeerd en richting Heegermeer gevaren. Op het meer kon het gas even echt open om te zien of alles ook op snelheid goed aanvoelde. Dat deed het en via een omweg zijn we terug gevaren naar de haven om in onze tijdelijke box af te meren.

Eerste proefvaart van 2006..Eerste proefvaart van 2006.

Eerste proefvaart van 2006..Eerste proefvaart van 2006.

Eenmaal in onze tijdelijke box, nogmaals de luiken open gemaakt om alles te controleren. Op dat moment zagen we wat water druppelen uit het pomphuis bij de impeller. We hebben gecontroleerd of het dekseltje wel goed vast zat, maar dat was het geval. Voor de zekerheid hebben Arend Nautic maar even gebeld om te vragen wat dit kon zijn. Na overleg bleek dat er hoogstwaarschijnlijk een keerring in het pomphuis defect is. Dan kan er iets water doorheen en om te voorkomen dat dat in het motorblok terecht komt, zitten er gaatjes in het pomphuis waar nu dus water uit druppelt. Volgens Arend niet dringend om er wat aan te doen, maar de keerringen van de waterpomp moeten we dus wel gaan vervangen. Of we dit gaan doen in de komende weken of pas als het schip wat dichter bij huis ligt weten we nog niet. Dat zien we de komende weken wel. Veel werk is het niet in ieder geval, maar misschien is het nog lastig de pomp van de motor af te schroeven. De praktijk zal het uitwijzen.

Onze voorlopige ligplaats..Onze voorlopige ligplaats.

In ieder geval ligt Lincious weer in het water en kunnen we weer varen. Het nieuwe seizoen staat voor de deur. Over iets meer dan drie weken gaan we de grote overtocht maken naar Noord-Holland. Dat doen we niet via de kortste route, maar via een omweg. We hebben allebei een weekje vrij genomen en maken er een korte voorjaarsvakantie van. De bedoeling is om door de Flevopolder te varen, via Muiden en dan door Amsterdam richting de kop van Noord-Holland. Daarover dus later meer.


Woensdag 26 april 2006.

Na telefonisch overleg met een Volvo Penta dealer in Sneek toch maar besloten om de waterpomp van de motor af te halen voordat we het schip over gaan varen naar Noord-Holland. Op zich kan de lekke keerring inderdaad geen kwaad, maar als de tweede keerring ook gaat lekken kunnen we water in de motor krijgen. Aangezien de pomp al wat ouder is, zou het asje uitgesleten kunnen zijn en dan gaat de tweede keerring snel.
's Middags een paar uurtjes vrij genomen en na het werk naar Friesland gereden. De pomp was in 20 minuten van de motor af en er bleek inderdaad speling op de as te zitten. We hebben de pomp dus naar de Volvo Penta dealer gebracht die de pomp zou reviseren.

De koelwaterpomp op het motorblok..Het motorblok met gedemonteerde waterpomp.

Vrijdag de 28e was de pomp al weer klaar, deze is voorzien van een compleet nieuw binnenwerk dus die kan er weer een aantal jaartjes tegen.
Het monteren ging net zo snel als het demonteren en daarna hebben we de motor nog even een half uurtje laten draaien om alles te controleren. Er kwam nergens meer water uit en de motorkoeling werkte goed. Dus nu was Lincious er bijna klaar voor.


Zaterdag 6 mei 2006.

Het was stralend weer en we moesten nog altijd ons proefvaartje maken voordat we aan de overtocht naar Noord-Holland zouden beginnen. Dus richting Friesland en een stukje varen. Aangekomen in Friesland was het erg lekker weer dus we hebben eerst het achterste deel van de tent laten zakken, zodat we lekker in het zonnetje konden zitten. Rond een uur of twaalf zijn we uit Heeg vertrokken om een stukje te varen. Onderweg hebben we eigenlijk pas besloten waar we heen zouden gaan. Woudsend is niet te ver varen, maar wel erg leuk om even tegen de kant te liggen dus dat is het geworden.
Eenmaal op het water bleek het wel erg hard te waaien. Het voorste deel van de tent was natuurlijk wat draagkracht kwijt zonder het achterste deel en die ving behoorlijk wat wind. Het klapperen stond ons niet echt aan dus in Woudsend hebben we (voor het eerst) ook het voorste deel weggeklapt. We stonden verbaasd van het gemak waarmee dat ging en hoe snel dat kon dus dat zullen we wel vaker gaan doen bij mooi weer.

Voor het eerst de hele kap er af..Voor het eerst de hele kap er af.

Nadat we een uurtje in Woudsend hadden gelegen en daar een ijsje hadden gegeten, vonden we het tijd worden weer terug te varen. Het schip bleek trouwens ook veel beter te sturen, met deze harde wind, zonder kap. We zijn via de bekende route over het Heeghermeer terug gevaren naar Heeg, waar we rond een uur of vier weer in onze box lagen.
Nu stond ons nog maar een testje te doen, de kachel. De mussen vielen van het dak van de hitte, maar we hebben toch de kachel maar opgestart, want die had bij ons nog nooit gewerkt. Nu deed die het zonder enig probleem dus tijdens de overtocht die we gaan maken hoeven we het 's avonds niet meer koud te hebben.
Lincious was er helemaal klaar voor, half mei gaat ze naar Noord-Holland. Daarover in een volgend verslag meer.